Mekarguider: Modifiera luftfilterkonstruktionen 

Av Kalle Söderman och DSM kitcar

Denna guide är gjord för Colt 89-92, men kan säkert användas till bilar med liknande luftfilterkonstruktion


Räkna med iaf 3 timmar (tar längre tid om man har problem att få loss muttrar och skruvar) Den verkliga tidsåtgången är mest att låta limmet torka.
De olika momentet kan utföras enskilt, man behöver inte göra alla


Verktyg och annat som behövs

  • Hylsnyckelsats
  • Stjärnskruvmejsel
  • Borr och sticksåg
  • PL 400 lim e.d.
  • Ersättningsfilter från t.ex. K&N
  • En slät rund träskiva med diametern 5 cm (eller annat material som kan fästas på gummi)
  • Snöre

Lossa luftfilterboxen
Lokalisera luftfilterboxen i motorutrymmet. Flytta på saker som batteri och säkringsbox för att lättare komma åt. Lossa de tre bultarna med lämplig hylsnyckel. Koppla ur sladden som går in till luftmassemätaren i boxen. Lossa på metallringarna som håller ihop boxen med rören. Ta först bort gummiröret från boxen genom att trycka röret bort från boxen. Lossa därefter boxen från luftintagsröret och lyft ur den.

Ta bort ljuddämparen
Lossa de tre klämmorna och skruva sen ut småskruvarna som håller fast luftmassemätaren. Lossa luftmassemätaren och ta ut ljuddämparen som sitter imellan.

Göra ett halvöppet sportluftfilter
I detta moment så kan man välja hur mycket av boxen man vill ta bort. Tar man bort mycket så ser det häftigare ut och låter högre, men man bör också tänka på att avskärma filtret från den varma motorluften. Tar man istället bara bort en liten del som jag gjorde så kan man strunta i avskärmningen. Man kan då även dra in kall luft till det öppna hålet om man vill. Jag valde att sätta ett alugaller i det öppna hålet, dels för att det såg snyggt ut och dels för att fånga upp lite större partiklar.
Börja med att borra ett stort håll någonstanns i det område som du vill ta bort, använd sen en sticksåg med klinga för metall för att såga ut önskad storlek. Slipa kanterna och klipp till ett alugaller med 1-2 cm marginal. Böj till gallret efter boxens form. Trä ett snöre i kanterna av gallret och häng upp så att gallret trycks ut mot boxen. Kleta på limmet så att det tränger in i gallret och låt det torka ordentligt. Nu kan vi sätta ihop luftfilterboxen med det nya ersättningsfiltret. Vill man istället ha ett mer öppet system så kan det vara bra att behålla fästpunkterna för boxen.

Ta bort resonanslådan
I detta moment behöver vi lossa de två skruvar som håller fast resonanslådan och metallringen som håller fast gummiröret i andra ändan. Täck över insuget så att inte skräp och smuts kommer in. Lossa resonanslådan så nära gummiröret som möjligt. Såga ut en flat rund bit att täcka för hålet med. Limma med ett lim som håller riktigt tätt (t.ex foglimmet PL 400)

Kall-luft intag
Detta moment har jag själv inte gjort än, men så fort jag gjort det så kommer också guiden uppdateras.

Borstad aluminiumlook
Ett annat steg som man kan göra är att borsta bort den svarta färgen på burken med t.ex scotch-brite och sen bara på med klarlack som rost skydd. Detta har DSM kitcar gjort på sin eclipse 1G och resultatet kan ni se på den nedersta bilden

Kommentarer: Ett ersättningsfilter kostar vanligtvis mellan 500 och 1000 kr och är egentligen den enda större kostnaden här. K&N har ett filter med artnr: E-2875. Ett flertal butiker säljer dessa för mellan 500-800 kr


Lycka till!