Typ | Mitsubishi Colt GTi 1,8L |
Kaross och Årsmodell | C58 1990 |
Färg | California red, R52 (röd) |
Motor | 4G67 DOHC 16V 1,8liter |
Kraft | 100kW/136Hk vid 6000 varv/min |
Vridmoment | 164Nm vid 4.500 varv/min |
Vikt | 1180kg enligt boken, 1045 enligt en annan källa |
Toppfart | ca 200km/h, ska jag nog testa... =) |
0 - 100 | ca 7,9s |
Längd (m) | 4,00 |
Bredd (m) | 1,67 |
Tekniska specifikationer
Information tagen från http://www.coltc50.de/
Sammanställd och översatt av mig
Colt 1300 GL |
Colt 1500 GLXi |
Colt 1500 GLXi Automat |
Colt 1800 GTi-16V |
Colt 1800GL Diesel |
|
Modellkod |
C 51 |
C 52
|
C 58 |
C 54 |
|
Typ |
C50 |
C50
|
C50 |
C50 |
|
1. Motor
|
|||||
Motortyp |
4 G 13 |
4 G 15
|
4 G 67 |
4 D 65 |
|
Design |
Vattenkyld rak 4; Cylinderblock i
gjutjärn, Topplock i lättmetall |
||||
Balansaxlar |
- |
2 |
2 |
||
Kamaxlar |
1 överliggande (SOHC)
|
2 överliggande (DOHC) |
1 överliggande (SOHC) |
||
Ventiler/cylinder (in/ut) |
2 / 1
|
2 / 2 |
1 / 1 |
||
Cylindervolym (cm³) |
1299 |
1468
|
1836 |
1796 |
|
Cylinderdiameter (mm) |
71,0 |
75,5
|
81,5 |
80,6 |
|
Slaglängd (mm) |
82,0 |
82,0
|
88,0 |
88,0 |
|
Kompression |
9,5:1 |
9,2:1
|
10,5:1 |
22,2:1 |
|
Tändningsföljd |
1-3-4-2
|
||||
Max effekt kW / Hk |
55 / 75 |
60 / 90
|
100 / 136 |
44 / 60 |
|
...vid varv/min |
6000 |
6000
|
6500 |
4500 |
|
Max vridmoment i Nm |
102 |
126
|
162 |
113 |
|
...vid varv/min |
4000 |
3000
|
4500 |
3000 |
|
Tomgångsfart (varv/min) |
800 (+- 100)
|
850 (+- 100) |
750 (+-100) |
||
Ventilspel varm In/Ut (mm) |
0,15 / 0,25
|
hydr. justering |
0,25 / 0,25 |
||
Insug öppnar (efter ÖD) |
15° |
17°
|
18° |
20° |
|
Insug
stänger (före ND) |
53° |
55°
|
62° |
48° |
|
Avgas öppnar (efter ND) |
57° |
59°
|
63° |
54° |
|
Avgas stänger (före ÖD) |
15° |
17°
|
21° |
22° |
|
CO-halt vid tomgång (vol.%) |
0,0 - max. 0,5
|
- |
|||
2. Bränslesystem
|
|||||
Design | FBC |
elektronisk fyrpunktsinsprutning
|
VE |
||
Typ | 30-35 DID EF-50 |
MPI
|
VE 4/9F2250RND442/3 |
||
Tillverkare | Mikuni |
Mitsubishi Electric Corporation
|
Nippon Denso |
||
Systemtryck (bar) | - |
3,3 (+-0,1)
|
- |
||
Bränslepump | mekanisk membranpump |
elektronisk sugpump (i tank)
|
- |
||
Tillverkare | Aisan |
Nippon Denso
|
- |
||
Bränsle | Blyfritt (minst 91 Oktan) |
Blyfritt (minst 95 Oktan)
|
Diesel |
||
Bränsletank (ca. l.) | 50
|
||||
3. Elsystem | |||||
Startmotor V/kW | 12 / 0,7
|
12 / 0,9 |
12 / 1,2 |
12 / 1,7 |
|
Generator V/A/kW | 12 / 60 / 0,9 |
12 / 65 / 0,9 |
12 / 75 / 0,9 |
12 / 65 / 0,9
|
|
Batteri V / Ah | 12 / 60 |
12 / 65
|
12 / 80 |
||
Tändsystem | brytarlöst transistortändsystem |
brytarlöst, Elektroniskt styrt
|
- |
||
Typ av fördelare | T6T87371 |
T6T57171
|
-
|
||
Tändförställning vid tomgång (grader före ÖD) | 4 +- 2 |
5 +- 2
|
- |
||
Elektrod avstånd (mm) | 1,0 - 1,1
|
0,7 - 0,8 |
- |
||
4. Kylsystem | |||||
Design | Pumpdriven vätskekylning |
||||
Kylarprestanda (Kcal/h) | 26.700
|
34.700 |
48.100 |
46.100 |
|
Kylarstorlek (ca. l) | 5,0
|
6,0
|
|||
Fläktdiameter (mm) | 300
|
||||
5. Kraftöverföring | |||||
Koppling | Enkelskivig koppling |
Hydr. styrd enkelskivig koppling |
Hydr. Vridmomentsomvandlare |
Hydr. styrd enkelskivig koppling | |
Typ | F 5 M 21
|
F 4 A 21 |
F 5 M 22
|
||
Transmission | |||||
1:an | 3,363
|
2,846 |
3,083 |
3,363 |
|
2:an | 1,947
|
1,581 |
1,947
|
||
3:an |
1,285
|
1,000 |
1,285
|
||
4:an |
0,939
|
0,685 |
0,939
|
||
5:an |
0,777
|
- |
0,756
|
||
Back |
3,083
|
2,176 |
3,083
|
||
Slutväxel (mitsubishi.nu) | 4,589 (4,187) |
4,018 (3,666) |
4,367 (3,882) |
4,589 (4,187) |
3,749 |
6. Styrning | |||||
Design | Kuggstång |
Kuggstång/Servo
|
|||
Styrväxelutväxling | 19,5:1 |
15,2:1
|
|||
Spårcirkeldiameter (m) | 9,8
|
||||
Vändcirkeldiameter (m) | 10,6
|
||||
Diameter på ratten (mm) | 375 / 380
|
||||
7. Chassi | |||||
Framvagn | Individuell hjulupphängning på
McPherson-fjäderben med triangellänkar och krängningshämmare
|
||||
Sportchassi/ Gas dämpare |
|||||
Toe in mm/grad | 0 +- 3,0 / 0° +- 0° 18'
|
||||
Toe out vinkel | 1° 05'
|
||||
Lutning | 0° +- 0° 30'
|
||||
Spridning | 12° 30'
|
||||
Bakvagn | Gemensam hjulupphängning med
fjäderben, integrerade krängningshämmare
|
||||
Sportchassi/ Gas dämpare |
|||||
Toe in | 0 +- 4,5 / 0° +- 0° 30'
|
||||
Max skillnad höger/vänster | 2,25 / 0° 15'
|
||||
Lutning | -0° 40' +- 0° 35'
|
||||
8. Bromsar
|
|||||
Design |
diagonaldubbelkretsbromssystem med
bromsservo och lastbromsventil
|
||||
Huvudbroms cylinder | Samtida utförning
|
||||
Innerdiameter (mm) | 22,22
|
||||
Bromsyta (cm²) | 3,88
|
||||
Hjälpmotor | Jobbar med undertryck
|
||||
Effektiv diameter på servocylinder (mm) | 180
|
205 |
180 |
||
Bromsar fram | Skivbromsar / Ventilerade
|
||||
Yttre diameter (mm) | 236
|
256 |
236 |
||
Tjocklek på bromsskivor (mm) | 18,0
|
24,0 |
18,0 |
||
Utslitningsgräns (mm) | 16,4
|
22,4 |
16,4 |
||
Tjocklek på beläggen (mm) | 15,0
|
15,5
|
|||
Verksam bromsyta (mm²) | 100 x 2
|
98 x 2 |
100 x 2 |
||
Innerdiameter på bromscylindern | 53,97
|
||||
Inställning på spelet | Själv justerande
|
||||
Bromsar bak | Simplex Bromstrumma
|
Solida skivbromsar |
Simplex Bromstrumma |
||
Innerdiameter (mm) | 180
|
- |
180 |
||
Ytterdiameter (mm) |
- |
265 |
- |
||
Tjocklek på skivbromsarna (mm) |
- |
10,0 |
- |
||
Utslitningsgräns (mm) | 182
|
8,4 |
182 |
||
Beläggstyrka
Tjocklek på belägg (mm) |
4,3
|
14,5 |
4,3 |
||
Verksam bromsyta (mm²) | 104 x 2
|
57,4 x 2 |
104 x 2 |
||
Innerdiameter på bromscylinder (mm) | 19,05
|
34,92 |
19,05 |
||
Inställning på spelet | Själv justerande
|
||||
9. Hjul | |||||
Fälgar | 5J x 13
|
5,5J x 14 |
5J x 13 |
||
Material | Stål
|
Lättmetall |
Stål |
||
Kännetecken | Kanai o. Topy
|
Topy o. Mitsu Zeichen |
Kanai o. Topy |
||
ET mått | 46
|
||||
Navhål (mm) | 67
|
||||
Bultar/Bultmått (/mm) | 4/114,3
|
||||
Däckdimensioner | 155 R 13 78S |
175/70 R13 82S
|
195/60 R14 85H |
155 R 13 78Q |
|
Däcktryck fram/bak (bar) | 2,0/2,0
|
||||
Däcktryck vid full last fram/bak (bar) | 2,0/2,0
|
||||
Reservdäck | T 105/70 D 14
|
T 125/70 D 15 |
T 105/70 D 14 |
||
Reservfälgar | 4-Tx 14
|
4-Tx 15 (Stål) |
4-Tx 14 |
||
Däcktryck reservdäck (bar) | 4,2
|
||||
Åtdragsmoment stålfälgar (Nm) | 90 - 110
|
||||
Lättmetallfälgar (Nm) | 90 - 110
|
||||
10. Mått och vikt | |||||
Längd (mm) | 3950
|
3960 |
3950 |
||
Bredd (mm) | 1670 (EL 1665)
|
||||
Höjd (mm) | 1380
|
||||
Hjulbas (mm) | 2385
|
||||
Spårvidd fram (mm) | 1430
|
||||
Spårvidd bak (mm) | 1430
|
||||
Markfrigång (mm) | 125
|
||||
Motorvikt (ca. kg) | 110
|
150 |
160 |
||
Tillåten totalvikt (kg) | 1465
|
1550 |
1465 |
||
Tjänstevikt (kg) | 1040 |
1050 |
1080 |
1180 |
- |
Maxlast (kg) | 340 |
340 |
310 |
300 |
- |
Tillåten axelvikt fram (kg) | 790
|
840 |
790 |
||
Tillåten axelvikt bak (kg) | 720
|
730 |
720 |
||
Tillåten vikt på obromsat släp (kg) | 400
|
450 |
450 med kylarkit |
||
Bromsat släp med 12% Stigning (kg) | 1000
|
1000 med kylarkit |
|||
Bromsat med 10% Stigning (kg) | 1300
|
1300 med kylarkit |
|||
Max taklast (kg) | 80
|
||||
Bagagelastutrymme (l) | 222
|
||||
Med fällda baksäten (l) | 558
|
||||
Lastat till taket (l) | 1050
|
||||
Sittplatser | 5
|
||||
Dörrar | 2
|
||||
Luftmotståndsfaktor (cw) | 0,35
|
0,34 |
0,35 |
||
Projicerad yta framifrån (m²) | 1,90
|
1,91 |
1,90 |
||
11. Fyllnadsmängder | |||||
Motorolja (l) | 3,0
|
4,0 |
4,5 |
||
Oljefilter (l) | 0,4
|
(+ 0,3 oljekylare) |
0,8 (+ 0,3 oljekylare) |
||
Växellåda (l) | 1,8
|
6,1 (inkl 0,3l oljekylare) |
1,8
|
||
Spolarvätska (l) | 2,2
|
||||
Servo (l) |
0,9
|
||||
12. Prestanda / Förbrukning | |||||
Maxhastighet (km/h) | 163 |
170 |
160 |
200 |
148 |
Acceleration 0-100 km/h (sek) | 13,8 |
11,7 |
13,7 |
7,9 |
16,4 |
Förbrukning i stadstrafik (dl/mil) | 7,7 |
8,5 |
P: 9,0 E: 8,8 |
11,1 |
6,5 |
I 90 km/h (dl/mil) | 5,5 |
5,5 |
6,2 |
6,4 |
4,6 |
I 120 km/h (dl/mil) | 7,6 |
7,5 |
8,0 |
8,1 |
6,6 |
13. Övrigt | |||||
Ljudnivå, stillastående (dB) | 83P |
82P |
83P |
83P |
88P |
Ljudnivå, körandes (dB) | 74 |
74 |
73 |
77 |
74 |
Colt GTi (C58) Colt (C5*) |